Resrutt och bucketlist!

Idag påbörjar jag min näst sista vecka i Perth med slående 38 grader, strålande sol och molnfritt! Håller alla tummar för att min nästa destination Sydney bjuder på lika härligt väder när man får chansen att vara ledig. Sydney om två veckor alltså, ofattbart. Det har varit min dröm i så många år att åka dit. Och nu äntligen är det dags, hur ballt? As ballt! I övrigt är resrutten på mitt "backpacker" äventyr med två otympliga resväskor satt, alla flyg, bussar och hostel är bokade och nu är det bara till att luta sig tillbaka och åka med! Resrutten ser ut som följer:
 
November
13-26: Sydney (AU)
26: Flyg till Christchurch på Nya Zeeland.
26-30: Christchurch (NZ)
Den 30:e november möter jag upp Viktoria och Malin för resa runt sydön tillsammans. 
 
December
1 - 4 december: Wanaka (NZ)
4 - 8: Queenstown (NZ)
8 - 9: Christchurch (NZ)
9 - 11: Picton (NZ)
11 - 12 Wellington (NZ)
12: Flyg till Melbourne (AU)
12 - 16: Melbourne (AU)
16 - 20: Sydney (AU)
 
Blir sammanlagt 5 veckors resande, alldeles utmärkt. Tänkte bjuda på min bucketlist, de tio ställen jag absolut ska ticka av under min resa. Bjuder på 4 idag, och resterande i senare inlägg. 
 
Konsert på Operahuset
Sydney Sydney Sydney, vart ska jag börja? Vad jag inte vill se i Sydney kanske är en bättre ingång? Staden ska upplevas i sin egen takt, runt harbour bridge, operahuset, darling harbour, chinatown, stränder you name it. Men en dröm är att faktiskt uppleva Operahuset även från insidan, så jag ska se till att gå på en konsert av något slag. En fågel viskade i mitt öra att en svensk klarinettspelare, som även ses bland världens bästa, entrar scenen och framför en konsert i Mozarts anda under tiden jag är där. Ska verkligen försöka få mig en biljett! Det hade varit himla ballt! 
 
 
 
TranzApline (Christchurch - Arthurs Pass)
I Christchurch är en av de stora nöjena att hälsa på min vän Helosia, som jag träffade i Spanien 2010 när vi båda arbetade där. Hon är brazilianska och är numera bosatt på Nya Zeeland och en av anledningarna till att jag åker till Chistchurch några dagar i förväg innan Vickan å Malin anländer. Christchurch är sydöns största stad och ligger geografiskt beläget på östkusten, en position som erbjuder många möjligheter att enkelt ta sig till många andra ställen på Nya Zeeland, däribland innåt landet, vilket jag ska göra en dag! Det är nämligen så att ett av världens häftigaste järnvägsspår har sin huvudstation i Christchurch och därifrån kan man åka på olika rutter, inåt landet eller utmed kusten. Jag ska åka på en tur som heter TranzApline, en tur och retur resa till en stad som heter Arthurs Pass. Det ska bli en fin resa och jag hoppas på lika strålande väder som nedanstående bild.
 
 
Lake Wanaka och Rob Roy Glacier 
När jag var nere i vindistriktet Margret River för någon månad sedan så stötte jag på en svenska som bott på Nya Zeeland. Hon rekommenderade varmt staden Wanaka, som hon ansåg var bland det vackraste hon sett, och staden passade extra bra om man var ute efter vandringsleder eller hiking. Och det kan man ju inte missa när man är i Kiwiland! Wanaka är extra känt för Mt Aspiring National Park och hiking upp till en glaciär som heter Rob Roy. Och visst blir man sugen när man ser bilder som dessa?
 
 
 
Picton Wineries
Picton är en hamnstad på norradelen av sydön, som speciellt är känt för sina vindistrikt. Och vem unnar sig inte ett (eller flera!) glas vin efter två veckor av intensiv backpacking? 
 
   
 
Nu ska halloween-kostymen slängas på inför kvällens bravader. puss å kram. 
har ni några tips på vad jag INTE FÅR MISSSA i Aussie å NZ så tipsa gärna nedan!
puss pusss
 
 
 
 
 

Kommentarer:

1 Sis' Elin:

Åh Helosia, är så avis varje gång jag läser det! PUSS

Kommentera här: