När stadsdelar kompletterar en stad

Igår frågade Fredric mig om Sydney nått upp till mina förväntningar. Jag behövde inte dröja med svaret, för ja, det har det definitivt. Beyond that. Sydney är vad man skulle kalla en fullträff, en utav de bättre storstäderna jag varit i. Samtidigt som jag älskar London, Palma eller New York, så har alla städerna sin egna charm. Det jag gillar med Sydney är varieteten, och att det händer någonting hela tiden. För mig är Sydney en stor-stad, som på många sätt är väldigt likt Stockholm. Sydney är lixom Sthlm uppbyggt av öar med mycket vatten omkring, mitt i city finns oaser med utbredda parker, en gammal stad och många mysiga gränder att förlora sig i. Jag diggar också Sydneys små förorter, som bara ligger ett stenkast utanför CBD men även den varietet som finns inom city, med stadsdelar som löser av varandra, från en relax-gata till en hektisk-trafikerad sådan. Jag försöker bestämma mig för vilken stadsdel/förort som är min favorit, men det är nästintill omöjligt. Jag är glad som är här två veckor så jag kan ta tid och se lite olika sidor av Sydney. Tänkte bjuda på lite information och bilder jag tagit (samt några fina från internet) från några av sydneys pärlor. 
 
The rocks
The Rocks är Sydneys äldsta kvarter. Staden bildades 1788, när engelsmännen satte sin fot i Australien, och är därmed Australiens äldsta stad (om man räknar till nutida historia, aboriginernas historia sträcker sig än längre!). The Rocks brukar kallas för Sydneys utomhus museum, då det finns mycket att se - allt från magnifik arkitektur, små smala gränder och gångar, massor av streetart, mysiga caféer, pubbar och restauranger, utställningar, marknader och museum, The Rocks är mycket olika till sin karaktär och atmosfären från närliggande kommersiella centrum av Sydney. 
 
 
 
 
Surry Hills
Lokalbefolkningen kallar stadsdelen för Slurry Hills och området är en av Sydneys finaste och mest eftertraktade att bo i och ha sin business. Gamla byggnader avlöses med ny design, och träden formar sig som allégångar över vägarna. Det är ett sant matmekka, med matställen som speglar världens alla hörn - libanesiskt, ryskt, nepaliskt, singaporiansk, mexicanskt, europeiskt, you name it. Vad man är sugen på finns mest troligt. Husen går i alla världens färger och det är som en upplyftande regnbågsstad. 
 
 
 
 
Newtown
Båda föregående stadsdelar ligger inuti själva CBD (city center). Newtown ligger cirka fyra kilomenter utanför och betraktas därmed som en förort. Här snackar vi en varitet av shoppingställen som alla har sin egen toutch - allt från trendiga vintage butiker till vinyl-säljare som har sin butik som ett hål i väggen. Shoppingdistriktet sägs även vara det största i Sydney. I varje gatuhörn ligger även många  små retro cafén, alla med öppna planlösningar och härligt stora och öppna fönster som vätter ut mot gatorna och det pulserande livet. Newtown bjöd även på mycket streetart. Värt ett besök! 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Idag ska jag till stadsdelen Manly, dit ska jag ta färja och tänkte hänga lite på stranden där! Pussåkram.
Å tack till alla som kommenterar, blir så glad! 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer:

1 Ewa Ekman:

Hej gumman!
Härligt att läsa om alla saker som du har gjort och gör!!! Fina bilder, underbara minnen, vilken resa du gör!!!!
Ja, Australien var verkligen härligt och Sydney är också min favvo!
Det blir inte så mycket tid att gå in på bloggen med tanke på Instagram och Whats up så det var kul att uppdatera sig! Ha en fortsatt härlig tid Down Under. LoveU!!! Pussisar Mamma

Kommentera här: