Den sovande generationen

Har en rätt kul liten sak att ta upp med er. Något som jag funderat på och skrattar åt varje gång jag ser det. En kulturskillnad om inte annat. Det handlar om våra vänner kineserna. Curtin University är ett av Australiens mest multikulturella universitet där kineserna utgör ungefär 1/5 av de 50 000 studenter som studerar här. Dom är bokstavligt överallt. De allra flesta studerar någonting som man inte förstår sig på, och i övrigt så studerar dom mest hela tiden. Det som sätter krydda till konversationen om kineserna är deras förmåga att sova när som helst, var som helst. Jag har sett det otaliga gånger på campus och tagit mig en liten funderare om varför de tar sig sin lilla lur. På internet finns det otaligt många trådar, bloggar, facebookforum, nyhetsartiklar etc, som diskuterar detta, så jag är inte ensam om att ha noterat faktum. 
 
Ni har säkert läst själva om de problem IKEA haft världen över då Kineserna har annorlunda motiv än vi andra när de besöker möbeljätten. De tar sig allt oftare dit för en nap än för en shoppingrunda. Ni kan läsa och se bilder från IKEA i Beijing om ni klickar här. Min första reaktion är att det inte är särskilt konstigt att de sover eftersom de studerar så mycket och jag diggar verkligen deras stil, att bara total somna var som helst. Man får ta de tillfällen som kommer helt enkelt. 
 
DN grävde tidigare i år djupare i ämnet och höll en kort intervju med Torbjörn Peterson, DN:s korrespondent i Peking, om varför det är så poppis med sovande kineser på IKEA. Han säger:
"Det finns inget exakt svar men i Kina höjer man inte på ögonbrynen om någon tar en tupplur på offentlig plats. Många bor trångt och obekvämt. På vintern är det kallt i lägenheterna och på sommaren varmt. Ikea blir en värmestuga på vintern och en avsvalkningsplats på sommaren." Han säger även att IKEA personalen har tålamod med den sovande pupulationen"– Om någon legat länge kan de säga till, annars är de beredda att ställa upp och byta lakan och jag tror att tålamodet har lönat sig. Ikea går bättre och bättre i Kina" (DN).
 
Jag tycker att det är mäkta kul, och de är totalt socialt accepterat bland kineser samt att det får oss andra att dra på smilbanden lite extra varje dag. Dock tar de upp datorerna under tenta-period, och det är inte lika uppskattat... Här har ni lite roliga bilder som visar fynd från campus (tagna från facebooksidan Overslept at Curtin Uni). 
 
 
 
 
 
 
 
Kanske kan mina Shanghai vänner Louise och Emelie bevisa faktum, hur ser detta ut i Kina? 
 

Kommentarer:

1 Louise:

Haha, bra inlägg där Johanna! Det du säger stämmer sjukt bra även i Shanghai, ibland har jag sett människor stå och sova precis vid sidan av gångvägen. Varför inte liksom?

Puss på dig sötan!

2 Emelie:

Haha! Stämmer så bra! Var på IKEA för nån vecka sedan, och där var massivs med sovande kineser (har en bild på bloggen). Men annars har jag sett folk här sova lite överallt, på tunnelbanan, bänkar, i parker osv. Och det är bara en av alla märkliga saker de gör...

Kommentera här: