And so she felt in love..

Nu förstår jag på riktigt varför så många svenskar blir kvar i Australien, och varför Sydney kryllar av svenskar. Det är svårt att inte bli kär i staden. Jag är alldeles fast besluten om att det inte är sista gången jag är här. Jag är inne på min tredje dag här. Idag är det kallt, regnigt och tråkigt väder (dvs. lite närmare sverige-känslan idag!) och det beräknas vara det större delen av tiden jag är här. Rätt trist men jag fick min soldag i torsdags, då jag och min tyska roomie Resi åkte till Bondi Beach - och ja mina vänner, det var lika paradislikt som man kan föreställa sig. 25 grader och strålande sol. Härligt med en dag på stranden. Den eftermiddagen gick vi även costalwalk som går från Bondi Beach till Coogee beach, fantastisk vy och klipplandskap med små strandstopp på vägen för att svalka av sig. En superbra första dag i Sydney (och tur jag tog Bondi då, om det ska regna resten av min tid!). På kvällen hälsade jag på min vän Max på hans bar Button Bar, vi jobbade ihop på Mallis 2010, så det var bra länge sedan vi sågs, men det kändes som om tiden stått stilla. Vi hade det väldigt trevligt, och jag fick smaka på några av hans specialiteter, cocktail-kung som han är. Efter hans skift tog han mig till en av Sydneys lokala pärlor, där mycket branchfolk hänger. Jag uppskattar verkligen att se allt som jag vanligen inte skulle gjort som vanlig turist.Vi tog några öl och pratade gamla goda minnen. bra kväll!
 
Gårdagen, dag 2, spenderade jag strosande runt stan och harbour brige-området men the actual bridge! och Opera huset, och gick längst vattnet bort till the Rocks, som är Sydneys äldsta område, typ som gamla stan. Jämfört med europeisk byggnadshistoria är ju australiensk väldigt ung, där byggnaderna knappt är 200 år gamla. Men en stenbyggnad är för mig en gammal byggnad i dagens moderna värld. haha. hur som helst är området the rocks väldigt mysigt, och ska upptäckas än mer! På kvällen mötte jag upp min andra svenska vän Rebecka och hennes vänner, som tog med med mig till fler gömda sydney pärlor. Vi tog en utsökt passionsfrukt-drink på 36e våningen på Blu Bar,  med utsikt över Harbour Bridge och Operahuset - mäktigt! Vi var även på en typisk tysk restaurang (tänk Oktoberfest!), med joddelijoddeley-show, häv tävlingar, en liter öl-glas, schnirzel och tyska korvar. Var en jäkla fest minsann. Kvällen blev tidig för mig när resterande gäng drog på konsert. 
 
Idag tog jag lång sovmorgon, väcktes upp av ett sms från Becka som sa att de skulle på bio om 30 min. Jag räknade ut ett plus ett och insåg att jag inte skulle hinna, fast jag gärna ville se den fantastiska filmen the butler. Rebecka är spontan och gör gärna galna grejer. 20 min innan filmen börjar i andra änden av stan hämtar hon upp mig, för det var klart jag skulle med. Älskar spontanitet! En stor popcorn blev min frulle och jag fick skåda en av de finaste filmer jag sett. Se den!
 
Ikväll ska jag gå på teater. Rebeckas vän hade biljetter över och då mina andra planer blev inställda och jag helst inte är själv en lördag kväll så hänger jag på - det blir kul! Vädret lockar inte att gå ut i - men vafan - SYDNEY! I'm here - det är därför dags att göra bästa möjliga av det. Jag hade en intressant konversaton med min pojkvän, han fascineras så av mitt mod att åka iväg själv och göra detta på egen hand, och viljan av att vara ensam. Han anser själv att han inte skulle göra det själv. Jag älskar känslan av att strosa runt i min egen takt, välja de vägar jag själv vill gå, det är en häftig känsla att ha den "makten". Men många gånger om dagen önskar jag att jag kunde dela denna erfarenhet med andra. Vickan och jag har en ständig kontakt och önskan av att hon var här är stark. Fredric drömmer om att åka tillbaka till Aussie med mig och det finns så mycket jag skulle vilja visa honom och som jag önskar att han fick se nu (bilder på kik och instagram räcker inte för att förklara den häftiga känslan av att  vara här!). 
 
Sydney är en pulsande storstad, skillnaderna från Perth är enorma. Här händer det någonting hela tiden. Och jag har totalt kärat ner mig i staden. Jag är lycklig som har mitt mod att göra saker på egen hand. Jag är så stolt över mig själv - detta är JAG! Jag må ha sagt att jag är trött på detta fläng-liv, men resa/äventyr/upptäckt kommer alltid vara jag!
 
(bilderna är pyttesmå av någon anleding, klicka på dom för att förstora!)
 
    
 
 
 
 
 
 Puss lovers.au

Kommentarer:

1 Elin:

Vad roligt att träffa Max! Och allt annat! Puss!

Kommentera här: